Implementasi Pendidikan Agama Islam Dalam Penanaman Budaya Religius Untuk Meningkatkan Pembentukan Karakteristik Islami

Main Article Content

Nabila Dwi Cahyani
Rara Luthfiyah
Vanny Apriliyanti
Munawir Munawir

Abstract

Everyone seems concerned about the moral crisis the nation is experiencing. In fact, this behavior is very contrary to the religious traditions and character of the Indonesian nation. Moral degradation will spread to all levels of society if this disaster is allowed to drag on for a long time, what's more considered as normal. Therefore, character education is a priority in various countries in an effort to develop a good generation that will benefit individuals and society overall. This research aims to find out whether PAI learning in the classroom is possible to help students develop strong religious values. The technique used is type library research. The results of the research show that students' religious character can be formed through PAI learning. This is because PAI teachers at these schools are very creative and create a learning plan using various appropriate learning strategies. Thus, PAI education can help students develop their religious character.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Dwi CahyaniN., LuthfiyahR., ApriliyantiV., & MunawirM. (2023). Implementasi Pendidikan Agama Islam Dalam Penanaman Budaya Religius Untuk Meningkatkan Pembentukan Karakteristik Islami. Mimbar Kampus: Jurnal Pendidikan Dan Agama Islam, 23(1), 477-493. https://doi.org/10.47467/mk.v23i1.5383
Section
Articles

References

Ainiyah, N. (2013). Pembentukan Karakter Melalui Pendidikan Agama Islam. Jurnal Al-Ulum, 13(1), 25–38.
Azis, M. A., & Masrukin, A. (2019). Budaya Religius Dalam Pembentukan Karakter Peserta Didik Di SMP Islam Ulul Albab Nganjuk. Jurnal Intelektual: Jurnal Pendidikan Dan Studi Keislaman, 9(3), 377–386. https://doi.org/10.33367/ji.v9i3.1040
Badry, I. M. S., & Rahman, R. (2021). Upaya Guru Pendidikan Agama Islam dalam Menanamkan Nilai Karakter Religius. An-Nuha, 1(4), 573–583. https://doi.org/10.24036/annuha.v1i4.135
Bakr, A., & Siddik, A. (n.d.). The Scope of Islamic Education. 1–13.
Budiman, A. (2013). Efisiensi Metode dan Media Pembelajaran dalam Membangun Karakter Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. At-Ta’dib, 8(1). https://doi.org/10.21111/at-tadib.v8i1.514
Dwi Harmita, Fina Sofiana, A. A. (2019). Inovasi Strategi Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan Agama Islam. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 4(5), 2195–2203.
Fatimah, S., Eliyanto, E., & Huda, A. N. (2022). Internalisasi Nilai-Nilai Religius Melalui Blended Learning Internalization of Religious Values Through Blended Learning. Agustus, 3(2), 169–179.
Fatmala, A. D. (2019). Strategi Guru Pai Dalam Membentuk Karakter Religius Siswa Melalui Kegiatan Keagamaan Di Mtsn 8 Kediri. Skripsi, 561(3), S2–S3.
Firmansyah, Iman, M. (2019). Pendidikan Agama Islam: Pengertian, Tujuan, Dasar Dan Fungsi. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 17(2), 79–90.
Firmansyah, M. I. (2019). Pendidikan Agama Islam : Pengertian, Tujuan, Dasar, Dan Fungsi. Jurnal Pendidikan Agama Islam - Ta’lim, 17(2), 79–90.
Hasan, A., Sholihan, J. B., Stai, P., Jufri, H., & Gresik, B. (2020). Strategi Guru Pai Dalam Menciptakan Budaya Religius. CENDEKIA: Jurnal Studi Keislaman, 6(2).
Lestari, F. W. (2021). UPAYA GURU DALAM PENANAMAN BUDAYA RELIGIUS BAGI SISWA DI Mts AN-NAJIYYAH LENGKONG SUKOREJO PONOROGO. Skripsi, 14(1), 1–13.
Lukman. (2015). Implementasi ”religious culture” dalam pendidikan agama islam (studi kasus di smk islamic centre baiturrahman semarang). Skripsi
Mas’ud, I., Ali Fahmi, A., & Abroza, A. (2018). Strategi Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Dalam Penananaman Nilai-Nilai Akhlak Siswa Sma Negeri I Sekampung Lampung Timur. FITRAH:Jurnal Kajian Ilmu-Ilmu Keislaman, 4(2), 317. https://doi.org/10.24952/fitrah.v4i2.953
Pendidikan, A. P., & Islam, A. (n.d.). BAB III Pendidikan Agama Islam. 65–88.
Sinaga, S. (2020). Problematika Pendidikan Agama Islam Di Sekolah Dan Solusinya. WARAQAT : Jurnal Ilmu-Ilmu Keislaman, 2(1), 14. https://doi.org/10.51590/waraqat.v2i1.51
Somantri, G. R. (2005). Memahami Metode Kualitatif. Makara Human Behavior Studies in Asia, 9(2), 57. https://doi.org/10.7454/mssh.v9i2.122
Surur, A. M. (2018). Upaya Menanamkan Nilai Religius Siswa Di Man Kediri 1 Kota Kediri Dengan Ekstrakurikuler Keagaman Tahfidz Al-Qur’an. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 15(1), 42–51. https://doi.org/10.14421/jpai.2018.151-03
Umro, J. (2018). Penanaman Nilai-Nilai Religius di Sekolah yang Berbasis Multikultural. Jurnal Al-Makrifat, 3(2), 31–45.
V.A.R.Barao, R.C.Coata, J.A.Shibli, M.Bertolini, & J.G.S.Souza. (2022). Upaya Guru Pendidikan Agama Islam (Pai) Dalam Meningkatkan Budaya Religius Siswa Di Mi Al-Fatah Ii Temboro Karas Magetan. Skripsi, 33(1), 1–12.