Implementasi Islamic Marketing Mix pada Produk Cicil Emas di Bank Syariah Indonesia Kantor Cabang Basuki Rahmat Surabaya Dalam Perspektif Ekonomi Islam

Main Article Content

Nur Adinda Putri
Farid Ardyansyah
https://orcid.org/0000-0002-5851-4093

Abstract

The purpose of the marketing mix or marketing mix as a tool to support programs or products in order to get a response from the target (market). The purpose of this study is to describe how the Implementation of Islamic Marketing Mix on Gold Installment Products at Bank Syariah Indonesia Basuki Rahmat Suarabaya Branch Office in the perspective of Islamic Economics, the subjects in this study are 3 people including Branch Operating and Service Manager (BOSM), Pawning Sales Officer (PSO) and Pawning Apparasi (PA) using descriptive qualitative research using field research methods,  is a research using descriptive qualitative methods to explore knowledge about a phenomenon in a certain academic context, with fieldwork carried out at Bank Syariah Indonesia Surabaya branch. The findings of this study contribute to our understanding of marketing strategies to promote products, based on the results of research showing Bank Syariah Indonesia marketing gold installment products using the marketing mix 9 method including: Pragmatism, palliation, patience, pertinence, pedagogy, persistence, peer support. The results of this study state that marketing using  the marketing mix method is  very efficient because in this method each indicator is in accordance with marketing needs at PT. Bank Syariah Indonesia KC Basuki Rahmat Surabaya.


 


Tujuan adanya marketing mix atau bauran pemasaran sebagai alat untuk mendukung program atau produk demi mendapatkan respon dari sasarannya (pasar). Tujuan dari penelitian ini ialah untuk menggambarkan bagaimana Implementasi Islamic Marketing Mix pada Produk Cicil Emas di Bank Syariah Indonesia Kantor Cabang Basuki Rahmat Suarabaya dalam perspektif Ekonomi Islam, subjek dalam penelitian ini ada 3 orang yang meliputi Branch Operating and Servis Manager (BOSM), Pawning Sales Officer (PSO) dan Pawning Apparasi (PA) dengan menggunakan penelitian kualitatif deskriptif dengan memakai metode penelitian lapangan (field research), merupakan penelitian dengan menggunakan metode kualitatif deskriptif untuk menggali pengetahuan tentang suatu fenomena dalam konteks akademik tertentu, dengan kerja lapangan yang dilaksanakan di Bank Syariah Indonesia cabang Surabaya. Temuan pengkajian ini berkontribusi pada pemahaman kita tentang strategi pemasaran untuk mempromosikan produk, berdasarkan hasil penelitian menunjukan Bank Syariah Indonesia pemasaran produk cicil emas menggunakan metode marketing mix 9 meliputi: Pragmatism, palliation, patience, pertinence, pedagogy, persistence, peer support. Hasil dari penelitian ini menyatakan bahwa pemasaran dengan menggunakan metode marketing mix sangat efisien karena dalam metode ini setiap indikatornya sesuai dengan kebutuhan pemasaran di PT. Bank Syariah Indonesia KC Basuki Rahmat Surabaya.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
PutriN., & ArdyansyahF. (2023). Implementasi Islamic Marketing Mix pada Produk Cicil Emas di Bank Syariah Indonesia Kantor Cabang Basuki Rahmat Surabaya Dalam Perspektif Ekonomi Islam. Al-Kharaj : Jurnal Ekonomi, Keuangan & Bisnis Syariah, 5(6), 2804-2814. https://doi.org/10.47467/alkharaj.v5i6.3651
Section
Articles
Author Biography

Farid Ardyansyah, Universitas Trunojoyo Madura

Departemen Islamic Economics