Peran Sosialisasi dan Edukasi dalam Menumbuhkan Minat Masyarakat Berinvestas di Pasar Modal Syariah

Main Article Content

Farah Indah Azhari
Herdian Nur Rahman
Maryam Batubara

Abstract

Abstract


 


The purpose of writing this scientific paper is to find out how the role of socialization and education media on investment interest in the Islamic capital market and also the author wants to know also the effectiveness of socialization and education in the Islamic capital market. This research is included in the type of qualitative research with the method used is the method of writing a literature study. This paper is derived from various literature related to the problem to be studied. The references taken are books that discuss the problem, articles or scientific journals, etc. which are obtained from soft files and hard files of books and also through information technology or the internet. It is known that in looking at the public's interest in investing in the capital market, two factors are obtained, namely the inhibiting factor and the driving factor. Supporting factors for public investment interest include advancing the Islamic capital market, namely: curiosity, for future savings, wanting to make a profit (benefit), not knowing, wanting to be a successful entrepreneur, wanting to be rich, wanting to invest, wanting to own shares. , as it promises, and Warren Smorgasbord). While the inhibiting factors include modular (money), losses, lack of knowledge (how and where), doubts about sharia. Based on these findings, it is necessary to have a strategy to optimize the role of socialization and education so that it is more widespread and equitable.


 


Keywords : The role of socialization and education, Sharia Capital Market, Society, Investment


 


 


Abstrak


 


 


Tujuan akan penulisan karya ilmiah ini ialah agar mengetahui bagaimana peranan media sosialisasi dan edukasi terhadap minat mayarakat dalam berinvestasi di pasar modal syariah dan juga penulis ingin mengetahui juga keefektivitasan sosialisasi dan edukasi di pasar modal syariah. Penelitian ini termasuk dalam jenis penelitian kualitatif dengan metode yang dipakai ialah metode penulisan studi pustaka. Karya tulisan ini berasalkan dari bermacam literatur  kepustakaan yang berhubungan pada masalah yang akan di telaah. Adapun referensi yang di ambil ialah buku yang membahas masalah tersebut, artikel ataupun jurnal ilmiah, dll dimana diperoleh dari soft file maupun hard file buku dan juga melalui teknologi informasi atau internet. diketahui bahwa dalam melihat minat masyarakat  berinvestasi di pasar modal ini didapat 2 faktor nya, yaitu faktor penghambat dan faktor pendorong.Faktor-faktor pendukung yang mendukung pendapatan usaha dalam mendorong pasar modal, bunga, untuk dana cadangan masa depan, perlu menciptakan keuntungan, tidak tahu, ingin menjadi pebisnis yang sukses, ingin kaya, perlu berkontribusi, perlu mengklaim saham, sebagai dijamin, dan Warren Smorgasbord. ). Sedangkan faktor penghambatnya adalah permodalan (tunai), musibah, ketiadaan informasi (bagaimana dan dimana), pertanyaan tentang syariah. Melihat penemuan-penemuan ini, penting untuk memiliki teknik untuk mengefektifkan pekerjaan sosialisasi dan pelatihan sehingga lebih tidak terbatas dan tidak memihak.


 


Kata Kunci  : Peran sosialisasi dan edukasi, Pasar Modal Syariah, Masyarakat, Investasi

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
AzhariF., RahmanH., & BatubaraM. (2022). Peran Sosialisasi dan Edukasi dalam Menumbuhkan Minat Masyarakat Berinvestas di Pasar Modal Syariah. El-Mal: Jurnal Kajian Ekonomi & Bisnis Islam, 4(3), 603-613. https://doi.org/10.47467/elmal.v4i3.1973
Section
Articles